Sök

More på Restaurang Grodan

Inspiration

25.10.29

Restaurang Grodan eller La Grenouille som det hette från början, öppnade 1985 i Stockholm. Det var stamgästerna som ändrade namnet på restaurangen, franskan blev för krånglig och Restaurang Grodan var född. Grodan har skapats i symbios med sina gäster sedan starten. Orrefors har träffat Jens och Viggo Broström från Restaurang Grodan, och pratat om restaurangens DNA och vikten av att ha de rätta glasen för en fullsatt restaurang dag och kväll.

Restaurang Grodan

Jens och Viggo, berätta om er själva.

Vi heter Jens och Viggo Broström och är andra generationen på Grodan. Vi är kusiner och har vuxit upp med restaurangen som en naturlig del av våra liv. Vår relation till Grodan är både personlig och professionell – det är en plats där familjens historia möter vår passion för mat, dryck och gästfrihet.

Hur startades Grodan och hur har utvecklingen sett ut till idag?

Grodan startades 1985 av våra pappor och farbror, då under namnet La Grenouille (franska för Grodan). Det var franska krogar som gällde på den tiden, men ganska snart blev det tydligt att nästan ingen kunde uttala namnet. Gästerna började själva kalla restaurangen för Grodan – och så fick det bli. I början hade vi två menyer: en finare matsalsmeny och en enklare bistro-/tabacmeny med husmanskost. Men snart upptäckte vi att gästerna uppskattade en blandning av det franska och svenska köket – en kombination som kom att bli vårt signum. Redan i slutet av 1980-talet skapades de första “Alltid på Grodan”-rätterna, klassiker som finns på menyn än idag.

Vad är Grodans DNA?

Vi brukar säga att Grodan är något så ovanligt som en krog i symbios med sina stamgäster. Genom åren har vi haft många trogna gäster som bidragit till att forma Grodan till vad den är idag. Det är samspelet mellan personal, gäster och traditioner som skapar vår speciella atmosfär. Något som gjort Grodan till en institution på Stockholms krogscen. Med över 40 år bakom oss är vi stolta över att ha haft i stort sett samma ägarfamilj under hela resan. Få restauranger kan säga detsamma, och det ger både personal och gäster en särskild kontinuitet och trygghet.

More av Erika Lagerbielke

Hur jobbar ni med dryck på Grodan?

Vi har ett brett och genomtänkt dryckesprogram där vin, cocktails och alkoholfritt får lika mycket uppmärksamhet. Vi ser drycken som en central del av upplevelsen och något som ska lyfta maten och stämningen. Vin får i och för sig nog lite extra uppmärksamhet… Dels för att vi båda är intresserade av vin, men även våra gäster uppskattar bra vin. Grodans vinkällare är riktigt anständig och har det mesta man kan tänkas önska.

Berätta mer om dukning på Grodan.

Dukningen är alltid noggrant genomtänkt, men vi försöker undvika att det blir för stelt. För oss handlar det om att skapa balans mellan elegans och hemtrevnad. Glasen är självklart en central del av detta.

Vad letar ni efter i en glasserie som används hos er?

Vi letar efter glas som kombinerar funktion med en tidlös design. De ska förstärka upplevelsen av drycken, men också hålla för daglig användning i en restaurang med högt tempo.

Funktion eller design, vad är viktigast?

Båda är viktiga, men om vi måste välja är funktionen avgörande. Glasen ska hjälpa drycken att komma till sin rätt. När det dessutom görs med vacker design, som med More-serien, blir helheten perfekt.

Hur landade ni i att More, av Erika Lagerbielke för Orrefors, är glasserien för er restaurang?

Vi drogs till kombinationen av skandinavisk elegans och genomtänkt funktion. Erika Lagerbielke har lyckats skapa glas som både känns moderna och tidlösa. Dessutom är de tåliga och fungerar i vår intensiva vardag.

Hur många glas i More-serien används i er dagliga service?

Vi använder flera olika typer ur serien – från vinglas till vattenglas och glas för bubbel. Det är en helhet som fungerar för både lunch, middag och barhäng.

Vilket glas i More-serien används mest?

Vi dukar alltid upp med både vin- och vattenglasen så skulle säga att båda används lika mycket.

”Med More har Erika Lagerbielke lyckats skapa glas som både känns moderna och tidlösa. Dessutom är de tåliga och fungerar i vår intensiva vardag.”

– Jens Broström

Framtiden

Hur ser framtiden ut för Grodan?

Framtiden känns ljus. Vår ambition är att fortsätta i samma anda som tidigare – att vårda arvet, men samtidigt utvecklas i takt med tiden. Även om Grodan konstant utvecklas så gör vi det alltid med försiktighet och omtanke. För oss är långsiktighet nyckeln, och vi vill att Grodan ska kännas lika relevant för nästa generationer gäster. Vi är redan inne på tredje generationens stammisar.

Vad dricker ni, och i vilket glas, när allt är precis som det ska vara?

Jens: Det blir definitivt en välkyld pinot noir i ett More-Pinotglas.

Viggo: En vit Bourgogne, gärna med några år på nacken i ett More-vitvinsglas.