Sök

Kundservice

Returer, Byten och Reklamationer

Vi på Orrefors vill självklart att du ska vara helt nöjd med dina varor.  Därför har du (utöver din lagstadgade ångerrätt som du kan läsa mer om här) alltid öppet köp i 30 dagar från att du köpte varan. Det enda villkoret är att varan kommer tillbaka i originalskick utan att ha varit använd och att du skickar varan i originalförpackning tillsammans med medföljande tillbehör. Vi har samlat den information du kan tänkas behöva ha för att göra en retur så smärtfritt som möjligt nedan. 

Returer och återbetalning

Vi accepterar din retur om:

• Produkten inte har diskats eller använts på något sätt samt att den skickats tillbaka i oskadd originalförpackning.

• Alla etiketter sitter kvar.

• Produkten är komplett (exempelvis båda delarna av ett par måste returneras).

• Du har sparat kvittot på försändelsen – ifall returen försvinner under transporten.

• För vi ska kunna godkänna din retur behöver du kunna styrka ditt köp. Vi rekommenderar därför att du sparar orderbekräftelsen och betalningsreferens för ditt köp.

Så här returnerar du en produkt:

• Fyll i bifogad retursedel med information om det du vill returnera. Lägg retursedeln tillsammans med det du ska returnera i originalförpackningen. Det är viktigt att ytteremballage används så produkten ej skadas. 

• Om du saknar retursedeln ber vi dig ta kontakt med vår kundtjänst customerservice@orrefors.se.

• Använd bifogad returetikett och klistra fast på paketet ovanpå den ursprungliga fraktsedeln. Inga gamla frakthandlingar får vara synliga.

• Lämna paketet hos ditt närmaste postombud.

• Spara kvittot på försändelsen.

• Vill du byta produkt behöver du lägga en ny order på hemsidan.

Återbetalning:

• När vi har behandlat en retur/reklamation och du har rätt till återbetalning, kommer återbetalningen att göras med samma betalningsmetod som du gjorde köpet med.

• Har du betalat med kort, banköverföring eller Swish återbetalas pengarna till det konto som debiterades vid köpet. Har du frågor om återbetalningen, kontakta respektive betalningsmedelsansvarig (t.ex. kortutgivaren).

• Har du valt faktura genom Klarna kan du när som helst logga in i Klarnas app eller på www.klarna.com/se och pausa fakturan. Har du redan betalat din faktura behöver du kontakta Klarna som sköter återbetalningen

• Har du valt faktura och returnerar delar av din order kommer du få en uppdaterad faktura när returen är behandlad. Returnerar du hela din order kommer fakturan att makuleras.

Så här reklamerar du en produkt:

Om en vara som du har köpt är defekt tillämpar Orrefors gällande konsumentlagstiftning. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten. Reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Om du inte är nöjd med dina varor på grund av uppenbara material- eller fabrikationsfel, inklusive skador som har uppkommit under transport – informera oss snarast. Vid reklamation ska den förtryckta retur- och reklamationssedeln användas. Ta kontakt med vår kundtjänst customerservice@orrefors.se så förser de dig med rätt dokumentation.

Orrefors förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återbetalning. För att möjliggöra en eventuell reklamation behöver du kunna påvisa köp och Orrefors rekommenderar därför att du sparar orderbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp.

Vid reklamation ber vi dig kontakta vår kundtjänst customerservice@orrefors.se som kommer att vägleda dig. När vi fått varan och slutligen godkänt reklamationen tas beslut om åtgärd. Vid eventuell återbetalning, betalas pengarna tillbaka på det kort som användes vid originalköpet. Vi står självklart för frakten vid en godkänd reklamation, förutsatt att bifogad returetikett används.