Sök
  • Start
  • Magazine
  • Orrefors x Björn Frantzén: en eftermiddag på Frantzén i Stockholm

Orrefors x Björn Frantzén: en eftermiddag på Frantzén i Stockholm

Inspiration, Orrefors Stories

24.09.02

Höstens stora nyhet inom servisglas, Orrefors x Björn Frantzén, lanserades under ett exklusivt event på Frantzén i centrala Stockholm en eftermiddag i september. Restaurang Frantzén är den första, och fortfarande enda, restaurangen i Sverige som har tre stjärnor i Guide Michelin.

Gästlistan bestod av svenska och internationella journalister, representanter från hotell- och restaurangbranschen samt svenska sociala medier-kreatörer inom mat och dryck. Efter att ha blivit serverade ett glas champagne hälsade kock Björn Frantzén alla välkomna, och sedan presenterade Orrefors Creative Director, David Carlson, och Frantzéns huvudsommelier, André Bekker, samarbetet och glaskollektionen.

Orrefors x Björn Frantzén består av sex glas. Den är framtagen i ett nära samarbete mellan Orrefors och sommelierna som jobbar tillsammans med Björn Frantzén. Genomgående för glasen är den välbalanserade och tidlösa Orreforsdesignen, där glasens höjd och benens längd helt anpassats för att skapa en tydlig symmetri i kollektionen. Glasen används på Björn Frantzéns restauranger runtom i världen samt finns tillgängliga för slutkonsument.

Eftermiddagen fortsatte, och gästerna tog sig upp på Frantzéns översta våning via den ikoniska hissen som spelar musik på hög volym. Gästerna fick prova varje glas i serien med passande dryck, noga utvald av Frantzéns team av exceptionellt kunniga sommelier. Till drycken serverades kanapéer tillagade av Frantzéns kockar i världsklass.

När eftermiddagen började lida mot kväll avrundades firandet av Orrefors x Björn Frantzén. Gästerna lämnade restaurangen med en gåva bestående av glas från kollektionen och ett leende på läpparna.